تحقیق جدید نشان‌دهنده نابرابری جنسیتی در صنعت فیلم‌های انیمه است

تحقیق جدید نشان‌دهنده نابرابری جنسیتی در صنعت فیلم‌های انیمه است

تحقیق جدیدی که توسط پروژه فیلم ژاپنی انجام شده است، نشان می دهد که نابرابری جنسیتی در صنعت فیلم ژاپن همچنان یک مشکل است.

این تحقیق که در دسامبر 2023 انجام شد، هم فیلم های انیمه و هم آثار تئاتر را در نظر گرفت. نتایج نشان داد که زنان در صنعت فیلم ژاپن هنوز هم در موقعیت های تصمیم گیری کمرنگ هستند.

در فیلم های انیمه، زنان تنها 20 درصد از نویسندگان، 22 درصد از کارگردانان و 18 درصد از تهیه کنندگان را تشکیل می دهند. در آثار تئاتر، این ارقام به ترتیب 25 درصد، 30 درصد و 22 درصد است.

در همین حال، تحقیق جدید همچنین نشان داد که زنان در صنعت فیلم ژاپن همچنان در نقش های دستیار بیش از حد نمایندگی می شوند. در فیلم های انیمه، زنان 70 درصد از دستیار نویسندگان، 65 درصد از دستیار کارگردانان و 75 درصد از دستیار تهیه کنندگان را تشکیل می دهند. در آثار تئاتر، این ارقام به ترتیب 60 درصد، 55 درصد و 70 درصد است.

یه نظرسنجی از فیلمای انیمه‌ای که سال ۲۰۲۲ اکران شدن و بیش از ۱ میلیارد ین فروش داشتن، انجام شد. فیلمایی که تو این نظرسنجی بررسی شدن شامل One Piece: Film Red، Jujutsu Kaisen 0، Suzume no Tojimari، Detective Conan: The Bride of Halloween، Dragon Ball Super: Super Hero، That Time I Got Reincarnated as a Slime: Scarlet Bond، Sword Art Online The Movie -Progressive- Scherzo of Deep Night و بقیه فیلما بودن.

نتایج این نظرسنجی نشون داد که تفاوت‌های جنسیتی هم تو نقش‌های تصمیم‌گیری (کارگردان، تهیه‌کننده، کارگردان انیمیشن، کارگردان هنری، فیلمنامه‌نویس، کارگردان موسیقی، طراح شخصیت، فیلمبردار) و هم تو نقش‌های دستیار (انیماتور، دستیار تولید، کارکنان هنری و غیره) وجود داره.

نسبت نیروی کار زن که تو تولید فیلمای انیمه‌ای تو این دوره زمانی مشارکت داشتن، به ۴۶ درصد رسیده (یعنی ۲۶۹۷ کارمند زن از ۵۹۱۷ نفر).

وقتی این نظرسنجی رو از نظر نقش‌های مختلف بررسی کردیم، دیدیم که نسبت زنان در نقش‌های کارگردانی، انیمیشن و کارگردانی هنری خیلی زیاد نیست.

نسبت زنانی که به عنوان کارگردان، کارگردان انیمیشن یا کارگردان ارشد انیمیشن کار می‌کردند، 41 درصد بود (یعنی 65 زن از 160 کارمند). اما نسبت زنانی که در نقش‌های مرتبط با تهیه‌کنندگی کار می‌کردند، فقط 18 درصد بود (یعنی 56 زن از 315 کارمند).

از 15 مدیر هنری در نظرسنجی، فقط سه نفر زن بودند که نسبت زنان در این نقش رو به 20 درصد می‌رسونه.

نسبت کلی زنانی که در نقش‌های اصلی نقش داشتند (یعنی کارگردان، کارگردان انیمیشن، فیلم‌بردار، کارگردان موسیقی، فیلمنامه‌نویس/فیلمنامه، طراح شخصیت و غیره به استثنای نقش‌های تهیه‌کننده) 31 درصد بود (یعنی 124 زن از 400 نفر).

اما وقتی نوبت به نقش‌های دستیار رسید، نسبت زنان اندکی بیشتر و 50 درصد بود (یعنی 2345 زن در نقش‌های دستیار از 4906 نفر). از این میان، نسبت زنانی که به عنوان انیماتور کار می‌کردند، 58 درصد بود (یعنی 1137 از 1952) و زنانی که در موقعیت‌های مرتبط با هنر کار می‌کردند، 53 درصد بود (یعنی 144 از 274).

با این حال، نسبت زنان به عنوان دستیار تولید تنها 32 درصد بود (یعنی 24 از 75).

از طرف دیگه، فقط 28 درصد از اعضای کمیته تولید زن بودن (یعنی 82 زن از 296 عضو).

زنان در صنعت انیمه ژاپن حضور دارند، اما هنوز هم در نقش‌های تصمیم‌گیری کم‌تر از مردان هستند.

در یک نظرسنجی، 46 درصد از کارکنان انیمه زن بودند. از این تعداد، 50 درصد در نقش‌های دستیار بودند، 31 درصد در نقش‌های اصلی به جز تهیه‌کننده و 18 درصد در نقش‌های تولیدکننده بودند.

این نابرابری کمتر از صنعت فیلم لایو اکشن ژاپن است، که در آن هیچ زن کارگردان و تنها 5 درصد دستیار کارگردان زن وجود دارد.

با این حال، آکیکو سوگاوا-شیمادا، استاد دانشگاه ملی یوکوهاما، هشدار داد که این اعداد را باید با احتیاط تفسیر کرد، زیرا ممکن است نماینده کل صنعت انیمه نباشند.

در اینجا یک بازنویسی غیر رسمی از متن اصلی آورده شده است:

زنان در صنعت انیمه حضور دارند، اما هنوز هم در راس امور نیستند.

یک نظرسنجی اخیر نشان داد که 46 درصد از کارکنان انیمه زن هستند. با این حال، بیشتر آنها در نقش‌های دستیار هستند. فقط 31 درصد از زنان در نقش‌های اصلی به جز تهیه‌کننده هستند و تنها 18 درصد در نقش‌های تولیدکننده هستند.

این نابرابری کمتر از صنعت فیلم لایو اکشن ژاپن است، اما هنوز هم وجود دارد.

آکیکو سوگاوا-شیمادا، استاد دانشگاه ملی یوکوهاما، می‌گوید که این اعداد را باید با احتیاط تفسیر کرد. او می‌گوید که ممکن است این اعداد نماینده کل صنعت انیمه نباشند.

آکیکو سوگاوا، استاد دانشگاه یوکوهاما، می‌گوید که صنعت انیمه ژاپن هنوز هم مشکل تبعیض جنسی را دارد.

او می‌گوید که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که زنان در صنعت انیمه حضور دارند، اما او می‌گوید که این اعداد ممکن است دقیق نباشند.

سوگاوا می‌گوید که صنعت انیمه از بسیاری از فریلنسرهای زن استفاده می‌کند که اغلب در چندین پروژه کار می‌کنند. این امر باعث می‌شود که نسبت زنان در نظرسنجی‌ها افزایش یابد.

سوگاوا می‌گوید که بسیاری از زنان در صنعت انیمه در نقش‌های پایین‌تر قرار دارند. او می‌گوید که صنعت انیمه باید تلاش کند تا فرصت‌های بیشتری را برای زنان در نقش‌های مدیریتی فراهم کند.

اخبار
556
0
8 ماه پیش

جهت مشاهده این بخش لطفا وارد اکانت خود شوید.